Vakantiebeleving en ratio in de ‘back to work’ realiteit
“Heb jij ook deze súperrr wijn uit Apulië?”
In deze periode van het jaar wordt die vraag vaker gesteld dan de rest van het jaar. De vakantiegangers komen terug uit Italië en hebben daar de beste wijn van hun leven gedronken. “Of ik die ook heb, of eraan kan komen?”
Lastig, lastig. Natuurlijk willen we de beleving van de zonovergoten en schilderachtige dorpjes zo lang mogelijk laten voortleven. Italië is een prachtig land. Het moment, de ontspanning en wellicht romantiek, zorgt ervoor dat veel dingen bijzonder aangenaam waren en onvergetelijke indrukken hebben gemaakt. Het gezelschap en natuurlijk het eten en de wijn. Vaak wordt ook ruimte in de achterbak gereserveerd om de mooiste wijnen mee terug te nemen.
Terug in Nederland met een regenbui hier en daar en een 20 graden lagere temperatuur is alles anders. Het kan zijn dat de herinnering zo sterk is dat de wijn de beleving terug brengt. Niet zelden valt de aankoop thuis toch een beetje tegen. De vrienden vinden hem niet net zo lekker als jij, maar zijn beleefd. De rosé is iets vlakker en de witte wijn is hier minder verkwikkend. Op de rode kanjers moet toch nog een paar jaar worden gewacht voor deze op dronk zijn. In allerlei variaties zijn deze verhalen met mij gedeeld.
Door schade en schande heb ik hiervan geleerd. Ik heb me wel eens laten verleiden tot een toezegging onder een boom in een wijngaard. De wijn is meer dan goed, maar die beleving is lastiger over te brengen. Nieuwe wijnhuizen werden, en worden niet op stel en sprong geselecteerd. De eerste kennismaking is vaak in een hal op wijnbeurzen. Soms proef ik kandidaten wel 3 jaar op rij, voordat deze in het assortiment komen. Steeds vaker vraag ik proefflessen op te sturen, om samen met onze goede klanten te proeven we dan of een wijn een goede aanvulling is op het assortiment. Na selectie van een wijnmaker probeer ik zo snel mogelijk de wijngaarden en cantina met eigen ogen te zien. Dat is veruit het leukste werk.
Van alle kandidaten, suggesties van vrienden of zakelijke vragen, valt meer dan 90% af in onze voorselectie. De afvallers zijn geen slechte wijnen. En meer dan prima om zomaar een flesje van te drinken. Voor introductie van een wijnhuis en levering aan kritisch horecapubliek en wijnliefhebbers is meer nodig. In de verkoop vergt het vaak meerdere jaren om een bijzondere wijn ‘aan de gang’ te krijgen. En dan ineens wordt de wijn wel geaccepteerd, zoals de Lambrusco van Cantina della Volta. Niet meer uit het assortiment weg te denken.
De komende maanden zullen we speciale aandacht schenken een bijzondere wijnmakers en hun wijnen. Elk van onze wijnhuizen verdient dat, de meesten zijn al jaren in het assortiment. In de afgelopen zomer zijn onze klanten er ook weer op bezoek geweest. En dan is de beleving compleet… met goede wijn, ook als je weer thuis bent.